ستاره ی دریایی
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید. ما دانش آموزان مدرسه ی رهیار هستیم. امیدواریم از وبلاگ علمی ما لذت ببرید.
آخرین مطالب
پيوندها


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 2
بازدید کل : 13071
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


...

دانستنیها ی ششم
مطالب کلاس پنجم و ششم از مدرسه ی رهیار




بیش ترین تعداد جانوران دنیا را بی مهره ها تشکیل می دهند . یکی از گروه های بی مهره ، خارتنان  یا  خار پوستان هستند. این گروه همگی آبزی هستند و اکثراً در کف دریا زندگی می کنند  .  در ضمن اسکلتی آهکی دارند و ممکن است روی پوست شان تیغه های خار مانند وجود داشته باشد  .         خار  پوستان خود شامل تقسیماتی هستند که عبارتند از : لاله وشان ، خیار سانان ، خار داران ، مار سانان و ستاره سانان.

ستاره دریایی بهترین نمونه از ستاره سانان است. بدن این جانور شامل یک صفحه ی مرکزی و پنج بازو است که با کمک آن ها صدف های دو کفّه ای را باز کرده و تن نرم درونشان را می خورد. در ضمن شکل بدنش ، دارای تقارن شعاعی است و به همین خاطر موجودی کم تحرّک ، ساکن و بدون سر می باشد.

اوّلین سوراخی که در بدن ستاره ی دریایی تشکیل می شود ، حفره ی گوارشی  و سوراخ دوّم دهان می باشد.

ستاره دریایی در هر بازو یک جفت دارد که تخم تولید می کنند. رشد تخم ، تولید کرمک یا لاروی شناگر و آزاد می کند. یعنی  ستاره  دریایی مثل              همه ی خارتنان برای رشد ، دگر دیسی انجام می دهد  .بعضی  از  انواع  ستاره ی  دریایی  برای  تولید مثل خود یکی از  بازوانشان  را  با زدن  به     صخره های دریایی مخصوصاً از خود جدا می کنند تا آن بازو بدنی جدید برای خود بسازد و ستاره ی جدیدی تولید شود. از طرفی چون بدن خارتنان قدرت ترمیم بسیار بالایی دارد ، با قطع یک بازو ، آن قسمت بازسازی می شود.

در بدن ستاره دریایی ، دستگاه گردش آب وجود دارد ، که در امر حرکت و تغذیه ی او نقش دارد . این دستگاه به وسیله ی صفحه ای آبکشی ، با آب اطراف در ارتباط است. یک راه ویژه ، آب را ازاین صفحه به راه حلقوی داخل بدن و بعد به پنج راه شعاعی داخل پنج بازو می برد. پاها ی داخل بازوها با گرفتن آب به حرکت در می آیند. دستگاه گردش آب ، وظیفه ی دستگاه تنفّس و  همین طور دستگاه دفع را نیز انجام می دهد. در ضمن ستاره ی دریایی ، دستگاه گردش خون ، دستگاه عصبی و دستگاه گوارش را هم دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 18:50 ::  نويسنده : آیدین موسوی-محمّد شیبانی-شایان فرقانی